Przedszkole nr 391

00-714 Warszawa

ul. Czerniakowska 20a

Tel: (22) 840-31-14

e -Logopeda radzi

23.10.2020

 Nie marnujmy czasu. Bawmy się i uczmy.

Logopeda zachęca :

Klasyfikacja przedmiotów https://learningapps.org/view12013653
 
 
 
............................................................................................................................

22/10/2020

 

SMOCZE   ZABAWY

 

  1. Obejrzyjcie legendę o Smoku Wawelskim

https://www.youtube.com/watch?v=-hjgkHeMOGk

 

  1. Obejrzyjcie i posłuchajcie piosenki o Smoku Wawelskim

https://www.youtube.com/watch?v=UEDujCiSLYo&list=PLlDnmWsD0P1IMMPUhnG2mOPqK5XO53gLz

 

  1. Możecie też wysłuchać bajki grajki o Smoku Wawelskim

https://www.youtube.com/watch?v=2tKPWscGw-A

 

  1. Powiedzcie jak wyglądał smok z bajki?

Czy był groźny?

Czy można się go bać? Dlaczego ?

Co się stało ze smokiem?

Kto pokonał smoka?

W jaki sposób Szewczyk  to zrobił?

 

  1. A czy potraficie sobie wyobrazić smoka dobrego ? łagodnego ? przyjaznego ? takiego, który nie robi nikomu krzywdy?

 

  1. Obejrzyjcie bajkę Baltazar Gąbka

https://www.youtube.com/watch?v=O-HaM-KAJLE&list=PLuCsc4dmZRbNXKYGjvkS4p3NZXprFvEwl

 

  1. Posłuchajcie bajki o Smoku Obiboku

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6iylS0gNsh1ecmaXQ89_7o-KjwfTtGo2

 

  1. Odpowiedzcie na zagadki Smoka Obiboka

http://chomikuj.pl/gapanatka/ZABAWY+dla+dzieci/Nowe+ZAGADKI+Smoka+Obiboka

 

  1. Zróbcie swojego smoka z rolki po papierze toaletowym ( + ćwiczenie oddechowe)

https://ekodziecko.com/smok-zionacy-ogniem

 

  1. A może narysujecie swojego smoka ?

 

  1. Smok, już wiecie kto to. A smoczek ? co to takiego?

 

Posłuchajcie wierszyka J

 

 

AGATA WIDZOWSKA- PASIAK

SMOKI

Raz dwa smoki się spotkały

ten zielony, a ten biały.

Pierwszy ogniem z paszczy kaszlał,

drugi siedział w małych paszczach.

 

Jeden nocleg miał w jaskini,

Drugi się w wózeczku ślinił.

Dzieci się pierwszego bały, a drugiego podgryzały….

 

 

Bo to nie był smok od bania

tylko mały smok do ssania.

Siedzi czasem w małych paszczach

tych, co dużo krzyczą zwłaszcza.

 

Gdy się te pojawia smok,

Zaraz robią cmok, cmok, cmok!

 

  1. Znajdź rym do wyrazu smok.
  2. Powtórz zdania, pamiętaj, przy głoskach [s,z,c,dz] pilnuj, żeby zęby były razem a język za zębami.

Smok lubi sok.

Smok ma złote zęby.

Smok poleciał do zamku.

Smok miał piękny sen o złotym zamku.

Zęby smoków są bardzo ostre.

 

                                                                                              Udanej zabawy .

.........................................................................................................................................................................

 

 

 

Drodzy Rodzice

Zostańcie w domu. Zadbajcie w ten sposób nie tylko o siebie i swoich najbliższych,

ale także o całą naszą wspólnotę. Zadbajcie jednak nie tylko o zdrowie w jego najbardziej elementarnym, fizycznym wymiarze, ale także o kondycję psychiczną i logopedyczną J

W trosce o te ostatnie przygotowałyśmy  dla Was zestawy ćwiczeń logopedycznych,

domowych ćwiczeń z integracji sensorycznej, listy ciekawych lektur, linki do ciekawych stron edukacyjnych .

Jeśli macie indywidualne pytania kontaktujcie się z nami mailowo:

Renata Urbańska  denata@wp.pl

Magdalena Walentek walentekmagda@gmail.com

 

1 Ćwiczenia oddechowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=uiHMu3EzXnI

https://www.youtube.com/watch?v=0jaOaNWJ5LE

https://www.youtube.com/watch?v=e6vFDAT41pM

https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0

https://www.youtube.com/watch?v=nVXhlyj0Jro

https://sofizjo.pl/?utm_source=sofizjo.pl&utm_campaign=89b927042d-AUTOMATION__1&utm_medium=email&utm_term=0_14e2dfcb20-89b927042d-158223493

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

 

2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

 

     Ćwiczenia usprawniające język ( wykonujemy przy otwartych ustach)

  • Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
  • Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
  • Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
  • Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
  • Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
  • Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
  • Wypychanie policzków językiem;
  • Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
  • Kierowanie języka ku górze/do nosa;
  • Wyciąganie języka na brodę;
  • Oblizywanie się dookoła ust;
  • Wklejanie języka w podniebienie,
  • Kląskanie

 

Ćwiczenia usprawniające wargi

  • Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
  • Unoszenie złączonych warg do nosa
  • Parskanie
  • Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
  • Zaciskanie warg
  • Robienie smutnej i wesołej miny
  • Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
  • Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
  • Zaokrąglanie warg
  • Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
  • Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
  • Przesuwanie złączonych warg na boki

 

 

3 Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka
– wspólne zabawy rodzica z dzieckiem

  • Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
  • Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
  • Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
  • Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.
  • Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
  • Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
  • Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
  • Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.
  • Zabawa  „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.
  • Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.
  • Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
  • Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru
    i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.
  • Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.
  • Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
  • Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
  • „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
  • Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.

 

4. Ciekawe książki

https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/

 

5. Portale logopedyczne i edukacyjne

https://www.mimowa.pl/

https://www.logopestka.pl/

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

https://www.superkid.pl/dla-najmlodszych

 

Pozdrawiamy ciepło, dużo zdrowia!

Renata Urbańska i Magdalena Walentek

logopedki Przedszkola 391

 

 

 

Dzień dobry Rodzice, dzień dobry Dzieci :)

Dziś chciałam Wam zaproponować ćwiczenia słuchowe z instrumentami :)

Byliście kiedyś na koncercie?

A może niebawem się wybierzecie...

Póki co, posłuchajcie koncertu on - line i poznajcie, rozpoznajcie różne instrumenty :

Dobrego słuchania

Pani Renatka                          / załącznik- zabawy logopedyczne/