e -Logopeda radzi
23.10.2020
Nie marnujmy czasu. Bawmy się i uczmy.
Logopeda zachęca :
22/10/2020
SMOCZE ZABAWY
- Obejrzyjcie legendę o Smoku Wawelskim
https://www.youtube.com/watch?v=-hjgkHeMOGk
- Obejrzyjcie i posłuchajcie piosenki o Smoku Wawelskim
https://www.youtube.com/watch?v=UEDujCiSLYo&list=PLlDnmWsD0P1IMMPUhnG2mOPqK5XO53gLz
- Możecie też wysłuchać bajki grajki o Smoku Wawelskim
https://www.youtube.com/watch?v=2tKPWscGw-A
- Powiedzcie jak wyglądał smok z bajki?
Czy był groźny?
Czy można się go bać? Dlaczego ?
Co się stało ze smokiem?
Kto pokonał smoka?
W jaki sposób Szewczyk to zrobił?
- A czy potraficie sobie wyobrazić smoka dobrego ? łagodnego ? przyjaznego ? takiego, który nie robi nikomu krzywdy?
- Obejrzyjcie bajkę Baltazar Gąbka
https://www.youtube.com/watch?v=O-HaM-KAJLE&list=PLuCsc4dmZRbNXKYGjvkS4p3NZXprFvEwl
- Posłuchajcie bajki o Smoku Obiboku
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6iylS0gNsh1ecmaXQ89_7o-KjwfTtGo2
- Odpowiedzcie na zagadki Smoka Obiboka
http://chomikuj.pl/gapanatka/ZABAWY+dla+dzieci/Nowe+ZAGADKI+Smoka+Obiboka
- Zróbcie swojego smoka z rolki po papierze toaletowym ( + ćwiczenie oddechowe)
https://ekodziecko.com/smok-zionacy-ogniem
- A może narysujecie swojego smoka ?
- Smok, już wiecie kto to. A smoczek ? co to takiego?
Posłuchajcie wierszyka J
AGATA WIDZOWSKA- PASIAK
SMOKI
Raz dwa smoki się spotkały
ten zielony, a ten biały.
Pierwszy ogniem z paszczy kaszlał,
drugi siedział w małych paszczach.
Jeden nocleg miał w jaskini,
Drugi się w wózeczku ślinił.
Dzieci się pierwszego bały, a drugiego podgryzały….
Bo to nie był smok od bania
tylko mały smok do ssania.
Siedzi czasem w małych paszczach
tych, co dużo krzyczą zwłaszcza.
Gdy się te pojawia smok,
Zaraz robią cmok, cmok, cmok!
- Znajdź rym do wyrazu smok.
- Powtórz zdania, pamiętaj, przy głoskach [s,z,c,dz] pilnuj, żeby zęby były razem a język za zębami.
Smok lubi sok.
Smok ma złote zęby.
Smok poleciał do zamku.
Smok miał piękny sen o złotym zamku.
Zęby smoków są bardzo ostre.
Udanej zabawy .
.........................................................................................................................................................................
Drodzy Rodzice
Zostańcie w domu. Zadbajcie w ten sposób nie tylko o siebie i swoich najbliższych,
ale także o całą naszą wspólnotę. Zadbajcie jednak nie tylko o zdrowie w jego najbardziej elementarnym, fizycznym wymiarze, ale także o kondycję psychiczną i logopedyczną J
W trosce o te ostatnie przygotowałyśmy dla Was zestawy ćwiczeń logopedycznych,
domowych ćwiczeń z integracji sensorycznej, listy ciekawych lektur, linki do ciekawych stron edukacyjnych .
Jeśli macie indywidualne pytania kontaktujcie się z nami mailowo:
Renata Urbańska denata@wp.pl
Magdalena Walentek walentekmagda@gmail.com
1 Ćwiczenia oddechowe
https://www.youtube.com/watch?v=uiHMu3EzXnI
https://www.youtube.com/watch?v=0jaOaNWJ5LE
https://www.youtube.com/watch?v=e6vFDAT41pM
https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0
https://www.youtube.com/watch?v=nVXhlyj0Jro
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Ćwiczenia usprawniające język ( wykonujemy przy otwartych ustach)
- Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
- Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
- Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
- Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
- Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
- Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
- Wypychanie policzków językiem;
- Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
- Kierowanie języka ku górze/do nosa;
- Wyciąganie języka na brodę;
- Oblizywanie się dookoła ust;
- Wklejanie języka w podniebienie,
- Kląskanie
Ćwiczenia usprawniające wargi
- Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
- Unoszenie złączonych warg do nosa
- Parskanie
- Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
- Zaciskanie warg
- Robienie smutnej i wesołej miny
- Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
- Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
- Zaokrąglanie warg
- Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
- Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
- Przesuwanie złączonych warg na boki
3 Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka
– wspólne zabawy rodzica z dzieckiem
- Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
- Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
- Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
- Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.
- Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
- Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
- Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
- Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.
- Zabawa „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.
- Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.
- Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
- Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru
i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru. - Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.
- Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
- Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
- „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
- Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.
4. Ciekawe książki
https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/
5. Portale logopedyczne i edukacyjne
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/
http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html
https://www.superkid.pl/dla-najmlodszych
Pozdrawiamy ciepło, dużo zdrowia!
Renata Urbańska i Magdalena Walentek
logopedki Przedszkola 391
Dzień dobry Rodzice, dzień dobry Dzieci :)
Dziś chciałam Wam zaproponować ćwiczenia słuchowe z instrumentami :)
Byliście kiedyś na koncercie?
A może niebawem się wybierzecie...
Póki co, posłuchajcie koncertu on - line i poznajcie, rozpoznajcie różne instrumenty :
Dobrego słuchania
Pani Renatka / załącznik- zabawy logopedyczne/